فهرست مطالب

فقه اهل بیت - پیاپی 69 (بهار 1391)

نشریه فقه اهل بیت
پیاپی 69 (بهار 1391)

  • تاریخ انتشار: 1391/02/13
  • تعداد عناوین: 7
|
  • جعفر سبحانی صفحه 5
    نویسنده پس از تعریف تغییر جنسیت به بیان اقسام آن می پردازد و سپس حکم هریک را براساس ادله فقهی بیان می کند:1 تغییر جنسیت در افراد سالم یعنی اینکه مرد یا زن کامل و سالمی با عمل پزشکی کاملا به جنس مخالف تبدیل شود اگر چه قابل تصور است ولی عملا ممکن نیست ولذا بررسی حکم فقهی آن از مدار بحث خارج است.
    2 تغییر جنسیت در ناراضیان جنسی (ترانس سکشوال) در واقع تغییر جنسیت نیست، بلکه تغییر در یک جنس و تبدیل آن به همان جنس به طور ناقص و در حقیقت تنقیص جنسیت است این نوع تغییر در جنسیت به حکم ادله متعدد شرعی حرام است. 3 تغییر جنسیت در خنثای غیر مشکل در واقع کشف جنسیت واقعی فرد و تکمیل آن است. این نوع تغییر براساس قواعد و احکام اولیه بی اشکال است. 4 تغییر جنسیت در خنثای مشکل از آن رو که تعیین جنسیت خنثای مشکل ممکن نیست; تغییر جنسیت وی به صورت واقعی نیر ممکن نیست و با تغییر صوری نیز الحاق فرد به یکی از دو جنس مونث یا مذکر، محقق نخواهد شد و حکم عقل در این باره لزوم احتیاط است.
    کلیدواژگان: تغییر جنسیت، نارضیان جنسی، خنثای مشکل، خنثای غیر مشکل
  • خالد غفوری صفحه 18
    بحثی که به بررسی آن پرداخته ایم، چنان که از عنوان آن پیداست، یافتن راه های اثبات شرعی هلال است. آیا راه های خاصی برای اثبات هلال از جانب شارع وجود دارد یا خیر؟
    ابتدا به بررسی دو امر پرداختیم:1. تعریف پدیده طبیعی هلال;2. کیفیت تقسیم و تبویب بحث.
    در ادامه، بحث را در دو جهت پی گرفتیم:جهت اول: بحث تشخیص موضوع حکم دخول ماه;جهت دوم: بحث راه های تشخیص مستقیم اثبات هلال.
    دو بخش مقدمه را نیز در دو مرحله بررسی کردیم:مرحله اول: در راستای ادله خاص;مرحله دوم: در راستای ادله عامه.
    کلیدواژگان: راه های اثبات هلال، مشاهده، موضوعی، طریقی، حس، حدس
  • محمدنقی نظرپور، محمدرضا یوسفی، سیدمحسن سجادی صفحه 42
    تورق عقدی است که با هدف تامین منابع مالی و نقدینگی صورت می گیرد و در بیشتر مذاهب فقهی به عنوان بخشی از بیع العینه مورد بحث قرار گرفته است. اخیرا در برخی از بانک های کشورهای عربی از این عقد استفاده می شود که اجرای آن موافقان و مخالفانی در میان اندیشمندان اهل سنت دارد. به دلیل استفاده از این عقد برای تامین نقدینگی و سرمایه در گردش بازرگانان و تولید کنندگان، مناسب بود جواز آن از منظر فقهای امامیه نیز مورد بررسی قرار گیرد. در این مقاله به استخراج دیدگاه امامیه با استفاده از منابع فقهی با روش توصیفی و تحلیل محتوا پرداخته شده است. نتایج به دست آمده نشان می دهد نه تنها نمی توان دلایل قابل اتکایی بر عدم صحت این عقد و مخالفت آن با عمومات و اطلاقات ارائه کرد، بلکه برای تایید صحت این عقد می توان از آثار متعدد علمی فقهای امامیه استفاده کرد.
    کلیدواژگان: عقد تورق، بیع العینه، فقه امامیه
  • حامد مصطفوی فرد صفحه 77
    در دو آیه 34 و 128 سوره نساء به بحث نشوز زن و مرد اشاره شده است. توجه به کاربرد قرآنی یک واژه، روایات امامان معصوم(ع) و گفتار لغویان همواره مهم ترین منابع برای فهم مفردات قرآن هستند، اما در برخی موارد مفسران با تکیه بر گفتار اهل لغت، به کاربرد قرآنی آن واژه چندان توجه مبذول نداشته اند. یکی از این واژگان، کلمه «نشوز» است. به نظر می رسد این واژه در قرآن به معنای جمع شدن (با شدت الصاق و چسبیدگی) است و در روابط زوجین از آن به «رغبتی افسارگسیخته به جماع» تفسیر می شود. این برخلاف گفتار مفسران است که نشوز را به معنای ارتفاع و بلندی دانسته و در روابط زوجین آن را برتری طلبی ایشان به یکدیگر تعبیر کرده اند.
    گفتنی است که برخی از معاصران ازجمله جلال القصاب (از نویسندگان «جمعیه التجدید البحرینیه) و «محمد فواد الحفار»، دیدگاه مشهور درباره کاربرد واژه نشوز در قرآن را نپذیرفته اند و با استناد به کار برد قرآنی این واژه و خطبه پیامبر(ص) در حجه الوداع، نشوز زن و مرد را «الرغبه الجامحه فی الجماع» تفسیر کرده اند،(1) که دیدگاه مختار نگارنده نیز هست; از اینرو، به تفصیل و با ادله ای افزون بر گفتار ایشان و با پاسخ به برخی پرسش های احتمالی به تبیین این گفتار می پردازیم.
    کلیدواژگان: اشتقاق کبیر، نشوز، عدم تمکین، جمع شدن، عرف خاص
  • محمدعلی مروجی طبسی صفحه 204
|
  • Jafar Sobhani Page 5
    Having provided a definition for gender change, the author enumerates its different types offering the jurisprudential ruling for each one respectively:1-Although it is imaginable, but it is impossible to completely change a healthy male or female's gender by surgery. Therefore this type is excluded from the discussion.2-Gender change in transsexuals is not literally a gender change but it is changing the existing gender to the same gender in an incomplete fashion; in fact it is damaging the existing gender. Based on numerous jurisprudential reasons, this type of gender change is haram [forbidden].3-Gender change in non-problematic androgynous is in fact discovering the person's real gender to complete it. According to primary principles and laws this type of gender change is permissible.4-Since it is impossible to identify problematic andrgynou's gender therefore real gender change is impossible too. Additionally this type of person can not be classified as male or female by virtual gender change. Whatever the intellect rules as necessary in this case is to remain cautious [and not give a decisive ruling].
    Keywords: gender change, transsexuals, problematic androgynous, non, problematic androgynous
  • Khaled Gafouri Page 18
    This article revolves around the direct ways to prove the sighting of the new moon based on Islamic sharia [jurisprudence]. Having defined the natural new moon and having explained how it is formed and how it has been brought up in jurisprudential texts, it has been discussed in two aspects as following:1-Identifying the title under which the ruling for moon sighting can be placed,2-Studying the direct ways (sensory) to sight the new moon based on general and specific arguments.
    Keywords: natural new moon_sighting_aided eye_sighting as a subject_sighting as a way [to establish a ruling]
  • Muhammad Nagi Nazarpour, Muhammad Reza Yusefi, Seyyed Mohsen Sajjadi Page 42
    Tavarroq is a contract aimed at financing and providing cash flow and has been discussed in most jurisprudential schools under bei' alainah[to sell the product at a high price on credit and buy the same product at a lower price paid in cash]. Recently it has been used by some banks in Arab countries while it has opponents and proponents among Sunni scholars. Due to its application for finance and turnover among traders and manufacturers, it is prudent to investigate its permissibility from the viewpoint of Shiite jurisprudence. In this article Shiite's viewpoint about this contract has been extracted using jurisprudential resources. Results indicate not only there is no reliable reasons for invalidity of this contract and its contradiction with general principles and generalities but numerous discussions can be found in Shiite jurisprudence that proves its validity.
    Keywords: Tavarroq contract, bai alaina, Shiite jurisprudence
  • Hamed Mostafavifard Page 77
    Men and women's Noshooz has been mentioned in verses no.34 and no.128 of Nesa' chapter. Observing Quranic application of the term, traditions from masoomin [infallibles] and philologist's opinions have always been the most important sources to find the meaning of single Quranic terms. However, in some cases interpreters of Quran have relied only on philologist's opinions not paying enough attention to the Quranic application of the term.Noshooz is one of these terms. This term seems to mean coupling (with intense attachment) and in marital relations it is interpreted as "excessive desire for intercourse". It is contradictory to what interpreters have stated about this term accepting the meaning of "height" for this term therefore interpreting it as men and women's desire for superiority.Some of contemporary interpreters have not accepted this famous opinion either. Referring to its Quranic application and holy prophet's [PBUH] speech in his last pilgrim, they have interpreted Noshooz as "excessive desire for intercourse", an opinion which is also favored by the author.
    Keywords: grand derivation, Noshooz, unwillingness to have intercourse, coupling, specific custom